Friday 1 March 2013

Tips2 Persediaan & Perbelanjaan Travel

Assalammualaikum..n selamat pagi alhamdulilah dpt menempuh lg hari jumaat yg indah..
huhu..hr ni aku nak kongsikan skt tips2 sepanjang percutian aku kat korea hr tu..hr tu pegi musim sejuk mungkin xsma dengan musim2 lain n perbelanjaan memang lebih skt terutama dr segi pakaian ..

1) Pakaian & aksesori
- 1 baju sejuk - beli kat sana mmg lagi murah mcm aku beli kat malaysia..beli kat FOS hrga ok gak 69.00 hehe
- 1 gloves
- 1 Kasut : kasut msti yg sesuai utk musim sejuk..sb first satu jln sgt licin kena cr tapak yg betul2 mencengkam... hehe sb kononya aku xmau beli kasut..pkai lah kasut dr malaysia kasut snikers ..ha kau jatuh aku kat depan namsan tower..menjerit org korea jatuhhhhhhh..haha malunye..last2 beli jgk ms kat jeju..tp mmg xmahal sgt..n berbaloi..sb dlm ada bulu boleh thn sejuk..
- 2 stokin msti yg tebal utk kita tahan sejuk..hehe pengalaman aku 1 stokin aku beli xtebal sgt..haha rs nak beku kaki ni..dh suhu negetif..
- 1 MUFFLER - utk menutup muka,hidung & mulut..sb bila sejuk..kulit akan kering..n ;klau xpersan kan air hidung keluar meleleh..hehe..sb aku dh rs mula2 xmau pkai..kena pkai gak xthn..utk muslim kita leh gunakan untuk lapik bila solat..kat korea ni nk cr surau mmg sush..boleh je solat kat tmpt2 yg sesuai..

2) Persediaan Brg2 Keperluan.
- Baby Oil : kn bw ni utk kulit kita xjd kering sgt..tp depend pd org..ada tahan xkering sgt..hehe mcm aku skt je aku sapu.kwn aku 1 botol abis..hehe
- White Tissue : huhu sgtlah penting sb negara mcm korea ni xde air kat toiletnye..jd kena lah bawa selalu ye..
- lips bam : ni utk tidak keringkan bibir kita..klau x bibir boleh berdarah sb kering
- Botol air : ni utk senang kt jalan2 nak minum..
- kompas : utk tahu arah kiblat..
- Charger travel : sb plug2 kat korea ni smua dua pin je..
- tukar duit won...kena tukr cpt2..wlpn skrg hrga dalm 2.85 tp kat money changers ambik lebih..mcm aku dia ambik 2.95 1000 won..n nak tukr kumpul duit rmai2 tukr sekali insyallah leh dpt kurg lg..

3)Makanan
Bawalah bubur cup,maggie cup,roti,tuna,ikan bilis sambal hehe..yg tahn lah.. ktorng mmg bw semua ni..sb nak jimat .ktrong just makan kat luar 1 kali je..boleh jenak mkn kat luar bnyk kali hrga ada mahal ada x..hihi tp nak jimat hehe..

4)Accommodation
hehe kat seoul tido motel je..tp semua lengkap..nmye motel the world cup n klau nak jimat gak leh tido guesthouse bg aku smua selesa...


ada computer gak,wifi..hehe ad tab gak leh berendam..wlpn motel..hehe

5)Transportation
kat seoul naik subway..beli t-money je leh gi mn2..naik bas pun guna yg sama..mcm gi jeju mmg kena naik kereta ,bus atau teksi..klau sape ada lesen antrabangsa leh bw kereta..bw sendiri..

Perbelanjaan keseluruhan dlm 4000(transportation(subway+kereta sewa 4hr)+accommodation+makanan+entress fees(entress agak mhal ada gak murah)+flight gi jeju gak+upah tour guide) hehe smualah shopping ..hehe duit malaysia..sb ktorg ambik student jd tour guide n pegi bnyk tmpt n sewa kereta)
nak jimat gi jln2 area seoul mmg jimat duit kt 2000 je mcm tu..n klau backpackers pun jimat..mcm krotg yg pegi 3 org perempuan xberani sgt.hehe ..kt ni aku dpt kongsikan sepanjang percutiaan kat korea 7 hr 6 malam..

8 comments:

  1. mcm mana nak contact student kat sana utk jadi travel guide?

    ReplyDelete
  2. banyak dik akak pegi ngan student ini:
    http://koreamuslimtour.wordpress.com
    bukak website n try email dia..

    ni ada gak akak try survey :Email : korea_tour@ymail.com
    H/p : 014-5313102 (Nurul)
    kena cari betul2 jangan kena tipu ..bnyk org menipu skrg ni..hehe nak tnya apa2 ..tnya je

    ReplyDelete
  3. hi!
    boleh share itinerary di jeju tak? hihi
    terima kasih! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh..tp pergi jeju 2 hr 1 mlm je..xpuas..hehe

      - Teddy Bear Museum
      - Ladang Tea
      - muzium cokelat
      - Ladang Limau ( Dpt merasa petk buah sendiri..hihi )
      - Seongsan Ilchubong
      -Seopikoji
      -Jeongbang Falls
      - Jusangjeoli cliff

      Byk lgi tmpt tp sempt pergi brpa tmpt je..

      Delete
  4. hello..mcm mana nak pg jeju??kena beli tiket kapal terbang ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah kena book tiket.. sy book online.. byk flight pergi ke jeju. ada air busan , jeju

      Delete
  5. Kat Jeju jalan dia jenis yang camne?bbukit gak atau biasa je?sport shoes biasa v. running shoes v. hiking shoes...mana yang better

    ReplyDelete
    Replies
    1. jalan biasa je..sy pkai sports shoes biasa je..sy 2 kali dh pergi sn..last pergi mac 2016.Jeju sgt cntik.

      Delete